Kaip VVTAT Jozitos reputaciją gelbėjo

Kaip VVTAT Jozitos reputaciją gelbėjo

“Degalinių tinklui „Jozita“ – 300 tūkst. eurų bauda”. Tokia antraštė mirgėjo visoje Lietuvos žiniasklaidoje. VVTAT pranešimas trumpas ir lakoniškas, visų kitų dienraščių publikacijose banalus “copy/paste” pranešimo tekstas. Pabandykime sudėlioti taškus ant “i” – už ką visgi nubaudė Jozitą ir kokios pasekmės bus jos klientams.
Ką mes žinom? VVTAT sako, kad tai eilinis patikrinimas ir tiriamas buvo ne tik Jozitos, bet ir kitų degalinių kuras. Kad tokie periodiniai patikrinimai vyksta, patvirtino ir Jozitos atstovai. Kas buvo tikrinama? Buvo tiriami privalomieji kokybės rodikliai ir biodegalų kiekis. Energetikos, aplinkos ir susisiekimo ministrai yra patvirtinę Lietuvos Respublikoje vartojamų naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro kokybės rodiklių įsakymą. Šiame įstatyme aiškiai aprašyta, kokie kuro rodikliai turi būti, kaip jie kontroliuojami ir kokie yra matavimo bei tyrimų metodai. Jozita nėra nubausta pagal šitą įstatymą. Jozita nubausta už Alternatyviųjų degalų įstatymo pažeidimą. Alternatyviųjų degalų įstatymas niekaip nereguliuoja bendros dyzelino ar benzino kokybės. Įstatymas reguliuoja tik biopriedo kiekį kure. Įstatymo 16 straipsnio, šeštas punktas sako, kad: Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiose degalinėse turi būti prekiaujama benzinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,6 procento biodegalų, ir dyzelinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,2 procento biodegalų, skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio energinę vertę. Gaunasi kurioziška situacija. Jei dyzeline bus mažiau, nei 6,2 procento biopriedo – BAUDA pagal alternatyviųjų degalų įstatymą. Jei Dyzeline bus daugiau nei 6,2 procento, bet mažiau nei 7 procentai – BAUDA už kokybės rodiklių įsakymo nepaisymą. Jei dyzeline bus daugiau nei 7 procentai biopriedo – nustoja galioti automobilių gamintojų garantijos. Situacija absurdiška ir beviltiška kaip frazė: “Brangioji, kur norėtum šį vakarą pavalgyti?” Jei dyzeline yra mažiau nei 7 procentai degalų, bausti galimą tiek pagal kokybinių rodiklių, tiek pagal alternatyviųjų degalų įstatymus, bet nuo 2023 metų sausio 1 dienos įsigaliojo alternatyviųjų degalų įstatymo 30-tas straipsnis, pagal kurį baudos yra ženkliai didesnės nei taikant kokybinių rodiklių įsakymą. Ir Jozita papuolė po tuo nauju presu.

Kad biopriedas yra gaidys, turbūt aiškinti nereikia. Lietuvoje gaminamas tik RRME (riebalų rūgščių metilo esteris). Jei paprastai – tai rapsų aliejus. Jis yra mažiau koloringas, vadinasi didėja kuro sąnaudos. Biodyzeline yra esterių, kurie yra gana agresyvūs ir tirpdo per ilgesnį laiką degalų bakuose, filtrų korpusuose, bakuose, talpose susikaupusias nuosėdas. Biodegalai yra mažiau stabilūs, ilgiau sandėliuojant kinta jų savybės: iš aplinkos absorbuojamas deguonis, degalai oksiduojasi, susidaro dervos. Taip pat tokie degalai traukia drėgmę, o tokioje terpėje atsiranda gyvybė – pelėsis, grybelis ir pan. Dar viena labai svarbi savybė – RRME biopriedo ribinė filtravimo temperatūra aukštesnė nei dyzelino. Dėl tos priežasties Lietuvoje ilga laiką biopriedas nebuvo dedamas į žieminį dyzeliną. Deja, jau keli metai, kai biopriedas dedamas ir į žieminį dyzeliną. Šioje vietoje, reikia pasakyti ačiū daugumai Lietuvos degalinių, kurios žiemos sezonu lietuvišką RRME pakeičia antros kartos biopriedais: BTL, GTL, NextBTL ir kitais NESTE produktais. Šitas degalinių žingsnis dar kartą patvirtiną, kad biopriedas ir ypatingai RRME yra gaidys. RRME kiekiui nustatyti atliekamas nesudėtingas tyrimas laboratorijoje. Bet nustatyti NESTE sintetinių ir antros kartos biopriedo kiekį dyzeline VVTAT neturi galimybių. Tam reikia atlikti anglies izotopo amžiaus tyrimą kuri atliko Valstybinio mokslinių tyrimų instituto Fizinių ir technologijos mokslų centro Vilniaus Radiocarbon laboratorija. Įdomi detalė, kad tokiu pat tyrimu naudojasi archeologai, kai nori nustatyti tikslų radinių amžių.

Apibendrinat – Jozita nubausta ne už kuro kokybę. Jozitos dyzeline nenustatyta nusižengimų kuro kokybiniams rodikliams. Jozitą nubausta už alternatyviųjų degalų įstatymo nepaisymą. Kad ir kaip ironiškai tai skambėtų, bet tas visų peiktas ir keiktas Jozitos dyzelinas – pasirodo atitinka visus kokybinius rodiklius ir yra su mažesniu kiekių biopriedų, galimai, sveikesnis Jūsų automobiliui nei kitų degalinių dyzelinas.
Tai va tai šitaip va ir va kaip VVTAT Jozitos reputaciją gelbėjo.

Dalintis