Mes puikiai žinome tokią žodžių kombinaciją kaip “alyvos plaunamosios savybės”. Kalcio sulfonatai, organinio boro junginiai ir kiti “vitaminai” gali neutralizuoti nemažai užterštumų atsirandančių variklyje. Deja, ne visus. Čia į pagalbą ateina alyvos filtras. Jis turi keletą funkcijų, bet pagrindinė jo užduotis – valyti alyvą nuo kietų abrazyvinių dalelių. Laikoma, kad pačios pavojingiausios dalelės yra tos , kurių dydis yra nuo 4-5 iki 40 mikronų. Dalelės mažesnės nei 5 mikronai laikomas per mažos, kad padarytų didelę žalą, o dalelės virš 40μ yra per didelės. Filtro darbo efektyvumui nustatyti naudojamas ISO 4548-12 standartas. Filtro efektyvumas gali būti pažymėtas taip: 95%@20μ. Tai reiškia, kad testuojant pagal ISO 4548-12 standartą filtras sulaiko 95 procentus 20μ ir didesnių dalelių. Kai kurie gamintojai filtro efektyvumą nurodo išsamiau. Pvz.: 50%@10μ, 95%@20μ, 99.9%@40μ. Filtruojanti medžiaga būna trijų tipų. Kad ir kaip keistai tai skambėtų, bet filtruojantis elementai skirstomi į popierinius (celiuliozinius), pusiau sintetinius ir sintetinius. Naudojant popierinį filtravimo elementą kuro filtruose, galima pasiekti didelį efektyvumą. Benzino filtruose jis gali siekti 99%@10μ. Deja, naudojant popierinį filtravimo elementą alyvos filtruose toks efektyvumas neįmanomas. Įsivaizduokime, kad filtravimo elementas yra tinklas. Tam, kad tinklas būtų efektyvesnis, reikia mažinti tinklo akį, kad kuo mažesnės detalės būtų sulaikomos. Bėda tame, kad popierinio tinklo gjos yra ant tiek storos, kad didinant tinklo efektyvumą, mes gausime ne tinklą, o kažkokią skylėtą sieną.
Didinant popierinio filtro efektyvumą, mes mažiname jo pralaidumą alyvai. Ko pasekoje turime krentantį alyvos spaudimą, deformuotą filtravimo elementą arba galutinai užsikimšus filtrui alyva per vožtuvą paleidžiama nefiltruota. Popierinis filtravimo elementas užterštumus sulaiko tik savo paviršiuje. Todėl filtravimo elementas buną sulankstytas taip, kad filtravimo plotas būtų kuo didesnis. Popierinis filtras turi ribotas filtravimo galimybes bei trumpą tarnavimo laiką. Į pagalbą atskubėjo sintetiniai filtrai. Pirmieji sintetiniai filtrai atsirado JAV ir buvo skirti tik karo arba sunkiajai technikai dirbančiai dykumose arba karjeruose. Vėliau sintetiniai filtrai atkeliavo ir iki civilinių automobilių variklių. Kuo sintetiniai filtrai skiriasi nuo popierinių? Sintetiniai filtravimo elementai pagaminti iš stiklo pluošto, todėl jų “tinklo” gijos yra daug plonesnės nei popierinio. Sintetinis filtravimo elementas turi daug didesnį pralaidumą alyvai. Sintetinis filtras nešvarumus sulaiko ne tik paviršiuje, bet ir visame filtravimo elemento tūryje, ko pasekoje jo tarnavimas žymiai ilgesnis bei efektyvesnis nei popierinio alyvos filtro. Sintetiniai filtrai turi išskirtinį požymį – sintetiniai filtravimo elementai visada turi metalini tinklelį atliekantį standumo rėmo funkciją. Taigi, sintetiniai alyvos filtrai yra daug efektyvesni nei popieriniai filtrai. Pusiau sintetiniai filtrai – tai popierinio ir sintetinio filtro mišinys. Tokiame filtre popierinė elemento dalis atlieka nešančios konstrukcijos bei dideliu dalelių filtravimo funkciją. Sintetinė filtro dalis užtikriną ilgalaikį bei efektyvų filtravimą. Tokio tipo filtravimo elementai yra tvirtesni už sintetinius elentus, todėl tokie filtrai dažnai sutinkami sporte, kur naudojamos klampios alyvos, arba ten, kur šaltas klimatas. Tai va taip šitaip va ir va kaip apie tepalo koštuves…