“Po kiek opiumas liaudžiai?” – klausė didysis kombinatorius Ostapas Benderis. Šiais laikais jo parduodama tiek, kad pavydėt gali net tikri narkobaronai. Opiumas liaudžiai – tai legalus, stipriai veikiantis ir brangiai kainuojantis narkotikas. Nesvarbu kur Jūs eisite ir ką veiksite – praktiškai ant kiekvieno kampo Jūsų lauks baryga kuris ieško Jūsų silpnų vietų. Ir jei ras – Jūs būtinai užsikabinsite….
“HHO dekarbonizavimas”, “variklio plovimas vandeniliu” ir kitokiais skambiais pavadinimais vilioja Jus prie kiekvieno kampo. Pabandykime pasinagrinėti kas tai yra, su kuo tai valgoma ir kiek tai veiksminga.
Pradėkime nuo veikliosios medžiagos – vandenilio. Visų pirma tai nėra H2 vandenilio dujos, kurios taip skambiai ir garsiai įvardinamos. Procese naudojamas sprogusis mišinys arba Brauno dujos HHO.
1974 metais Julas Braunas iš Australijos (Yull Brown, 1922-1998 m.) pateikė patentavimui savo sukurtą elektrolizės įrenginio variantą, o likusį savo gyvenimą paskyrė tam, kad elektrolizės būdu gautą deguonies ir vandenilio mišinį būtų galima pritaikyti komerciniams tikslams. Šiam tikslui jis nepagailėjo apie 30 mln. dolerių ir 30 savo gyvenimo metų. Po mirties vandenilio ir deguonies molekulių mišinys buvo pavadintas jo garbei – Brauno dujos. Pagrindinė sritis, kur Braunas bandė parduoti savo patentą- tai HHO dujų panaudojimas kaip alternatyvus švarus kuras, arba jo priedas. Jūs turbūt pamenate tas istorijas, kad kažkas sukūrė automobilį varoma vandeniu. Tas „vanduo“ – tai yra tos pačios Brauno dujos. Tiesa, pagrindinis kritikų argumentas prieš šią idėją yra toks: energijos tokiam mišiniui sukurti reikia daugiau nei jos išskiriama degimo metu. Bet šiandien mes kalbame apie variklio valymą, o ne apie kuro alternatyvas, tai ta tema daugiau nesiplėskime.
Taigi, mes jau žinome, kad veiklioji medžiaga yra Brauno dujos, dabar belieka tik jas pasigaminti. Tam tikslui mums reikia Brauno dujų generatoriaus. Generatoriaus veikimo principas – daugiau ne 100 metų senumo technologija – elektrolizė. Jos esmė labai paprasta: kai į vandenį įmerki du metalo gabalus, anodą su katodu ir per juos paleidi elektros srovę – kiekviena vandens molekulė (H2O) suskyla į dvi savo sudedamąsias dalis: dvi vandenilio molekules (H) ir vieną deguonies molekulę (O).
Tokių generatorių našumas tiesiogiai priklauso nuo jų suvartojamos energijos. Jei generatorius jungiamas prie automobilio akumuliatoriaus – tai iškart aišku, kad naudos iš to nebus. Toks generatorius sugebės pagaminti iki 200 litrų dujų per valanda. Tam, kad gauti bent minimalų efektą reikia bent 1000 litru per valandą. Toks generatorius naudos apie 2-3 kilovatus energijos. Jungiam žarna prie oro filtro ir paleidžiam dujas. Dujos keliaus per įpurškimo kolektorių iki degimo kameros. Mes žinome kiek gali būti užteršti dyzelinių automobilių įpurškimo kolektoriai, bet HHO dujos neturės tam jokios įtakos, jos tikrai nevalys jokių suodžių. Nebent pakišite degtuką ir visi suodžiai, kartu su droseline sklende ar EGR vožtuvu ir oro filtru išlėks pro autoserviso langą. Nors būdas labai abejotinas, bet valo neblogai 🙂 Taigi, be jokio efekto dujos atkeliauja iki degimo kameros. Tenai jos oksiduojasi (dega) kartu su oro/kuro mišiniu. Vienintelis logiškas procesas į kurį galima apeliuoti degimo kameroje – tai pirolizė. Kas yra pirolizė? Šio proceso apibrėžimas apima terminį skilimą organiniu junginiu be deguonies. Toks naftos produktų, anglies, medienos skilimas. Alyva, benzinas, dyzelinas yra organinės kilmės, todėl visos variklio apnašos yra organinės kilmės. Po proceso pabaigos susidaro sintezės dujos, taip pat kiti galutiniai produktai kurie teoriškai galėtų būti pašalinti iš variklio. Yra tik keli “bet” – pirolizės reakcija vykdoma temperatūroje nuo 800 iki 900 laipsnių ir be deguonies. Aliuminis lydosi prie maždaug 650 laipsnių, o deguonies kameroje lieka net po kuro sudegimo. Šiuolaikinės buitinės orkaitės gali imituoti pirolizės procesą. Įkaisdamos iki 500 laipsnių picos ar vištienos likučius jos paverčia dūmais ir Jums nereikia jų grandyti. Tiesa, baisiai smirda… Laaabai abejotina, kad degimo kameroje įvyks pilnavertis valymo procesas. HHO dujos yra visiškai švarios, todėl po degimo jos bent jau neužterš variklio, o tai jau rezultatas. Jų degimo temperatūra yra didesnė nei benzino ar dyzelino, todėl labai norėtusi tikėti, kad viso to pasekoje degimo kamera taps bent 1 procentu švaresnė.
Akimirka ir degimo procesas įvyko. Kadangi HHO dujos pagamintos iš vandens, kaip ir Pelenė po 12 nakties pavirto į pilką mergaitę, taip ir Brauno dujos po oksidacijos pavirto vėl vandeniu. Žinoma dėl aukštos temperatūros iš degimo kameros vanduo pašalinamas dideliu garų kiekių. Vandens garai išmetimo sistemoje turi tokį patį efektą kaip ir bulvių lupenos pečiaus kamine. Paklauskite senelių, kaip jie valė kaminus. Iš principo, didelis kiekis vandens garų galimai galėtu išnešti su savim kažkokį labai maža kiekį suodžių. Taigi – verta ar neverta? Veikia ar neveikia? Aš pasakyčiau taip. Jei Jūsų automobilio padangos pripustos azotu, jei turite sumontavę magnetukus, kurie tiesina kurą, jei įpurškimo kolektoriuje stovi sparnuotė daranti sūkurius, o prikurkėje įsmeigtas chiptiuningas, tada – taip. Dekarbonizacija gali turėti teigiama įtaką. Bet jei Jūs esate racionalus žmogus, vertinate sąnaudas ir gautą naudą, viską matuojate skaičiais ir naudojate matavimo metodiką – tada Jums tikrai neverta gaišti laiko su šita technologija.
Kiek stiprus šitas opiumas? Iš principo tokį patį rezultatą galima gauti banaliai purškiant vandenį į įpurškimo kolektorių. Kažkada netgi buvo siūloma tokia paslauga. Žinoma už pinigus. Tik nepadauginkite vandens, nes bus kaip Benui Italijoje. Bėda tik tame, kad Jūs galite tai pasidaryti patys ir tai nieko nekainuoja. O jei žmogus nemokėjo, tai ir efekto nejaučia. Už opiumą liaudžiai reikia mokėti brangiai. Kuo brangiau moki, tuo labiau kalbasina. Juk nemokėsite pinigų, jei kažkas pasiūlys banaliai papurkšt vandens garų į variklį. Reikia kad procesas atrodytų sudėtingas ir kainuotų brangiai.
Galbūt ir pavyks išvalyti išmetimo sistemą keliais procentais, bet visos tos kalbos apie pagerėjusį variklio darbą, sumažėjusią CO emisiją, dūmingumą, sumažėjusias kuro sąnaudas ir t.t. – visiška nesąmonė. Tai toks pats opiumas liaudžiai, kaip ir priešrinkiminiai pažadai.