10W60

10W60

10w60 klampumas… kaip iki jo evoliucionuojama? Meti lauk visas ekosistemas – DPF, CAT, dedi “sportinį” oro filtrą, tiesų išmetimą ir pagrindinis dalykas – varai čipOti. Vsio – praktiškai turi sportinį bolidą. Palikdamas juodų dūmų debesį prie kiekvieno šviesoforo kaitini laimingas namo ir staiga pleeee… Tavo Toyota Prius pavirto į Optimus Prime. Supranti, kad variklis jau toks galingas, kad standartinė alyva nelaikys apkrovų ir tau būtinai reikia sportinės alyvos… Ką daryti, ką daryti – reikia parašyti postą į facebook’ą: “Kokią alyva pasirinkti?”. Ir kol facebook’e kažkas bando duoti patarimus, tu žiūrių Youtube filmukus, kur įvairaus plauko “profesoriai” įgyvendina savo fetišo fantazijas. Jie šaldo, kaitina, verda, kepa, daro įvairiausius eksperimentus su alyva, tik tie eksperimentai neturi nieko bendro su alyvos paskirtimi variklyje. Prisiklausęs įvairių patarimų, prisižiūrėjęs filmukų pasidarai išvada, kad tau reikia SAE60 alyvos. Nelabai supranti kodėl – bet reikia ir vsionu, nes visi sportininkai tokią pilą.

O dabar rimtai. Nereikia pilti SEA50 ar SEA60 alyvos į variklį, kurio blokas surinktas pagal gamyklinius išmatavimus. Tai yra, kai tarpai tarp alkūninio veleno ir indėklų (oil clearance) palikti tokie, kokius numatė gamintojas. Tokiais atvejais nuo gamintojo rekomendacijų toli nenukrypstama. Šiais laikais varikliuose, kurie surinkti su standartiniais tarpais, retai kada naudojama klampesnė nei SAE40 alyva. Čia žinoma, kalbant apie tuos variklius, kuriems gamintojams numatęs SEA20 ar SEA30 klampumą. Puikus pavyzdys SubaruBox komandos Impreza su 1250 arklio galių ir EJ257 jėgaine, kurią tepė Red Line WT40 (15w40) alyvą. Impreza sėkmingai dalyvavo drag race lenktynėse.

Kodėl nerekomenduojama naudoti klampią alyvą standartiniuose varikliuose? Visų pirma – tai galios praradimas, galimas per didelis alyvos kaitimas, per dideli alyvos slėgiai atskiruose mazguose. Paprastai tariant, alyva netelpa į tuos siaurus tarpus, kurie nepritaikyti klampiai alyvai. Alyvoje gali atsirasti oro burbuliukų, arba dar blogiau, esant dideliam poslinkio greičiui tarp dviejų paviršių alyvos plėvelė gali nutrūkti. Pasekmės būna liūdnos – geriausiu atveju didelis susidėvėjimas – blogiausiu – švaistiklis išlindęs į dienos šviesą. Kiek klampi yra SAE60 alyva? Įsivaizduokite vandens klampumą kambario temperatūroje. Tai yra 1 centistoksas. SAE30 alyvos vidutinis klampumas apie 11 centistoksų prie 100 laipsnių celsijaus. SAE60 alyvos klampumas apie 24 centistoksai prie 100 laipsnių. 10W60 alyva yra daugiau nei 120 procentų klampesnė už 5W30.
Kaip pasirinkti alyvą į “standartinį” variklį? Gamintojo specifikacijos tampa neaktualios, nes jau nėra visų ekologinių sistemų – DPF, CAT ir t.t. Priklausomai nuo sąlygų pasirenkame multigrade ar monograde alyvą. Jei žemos oro temperatūros neaktualu, tai patartina rinktis monograde alyvą, nes ji stabilesnė ir tvirtesnė. Bazinė alyvos sudėtis turėtų būti sintetinė. Antiwear priedų turėtų būti daugiau nei kasdienėje alyvoje. ZDDP patartina ne mažiau 1200 PPM. Visi kiti priedai molibdeno, boro, titano, volframo ir kitokių junginių pavidale – sveikintini. Bėda tik tame, kad beveik nevienas gamintojas neatskleidžia alyvos sudėties. Aš žinau vos kelis, kurie duoda šiek tiek daugiau informacijos nei visi kiti.
Kada naudojama didelės klampos alyva? Tokios alyvos naudojamos tada, kai variklis surinktas ne pagal standartus. Paimkime tą patį Subarų EJ257 variklį. Standartinis tarpas tarp alkūninio veleno ir pagrindinio indėklo yra 0,01-0,03 mm. Tarpas tarp alkūninio veleno ir švaistiklinio indėklo – 0,02-0,04 mm. Nestandartiškai variklis surenkamas su 0,03-0,05 mm. ir atitinkamai 0,04-0,06 mm. tarpais.

Taip surinkti varikliai sėkmingai važiuoja ralyje naudodami SAE50 ar SAE60 alyvą. Koks tikslas? Taip modifikavus variklį gaunamas didesnis alyvos srautas (Oil Flow). Didesnis alyvos srautas, tai geresnis tepimas ir geresnis aušinimas. Tokiais atvejais patartina naudoti padidinto našumo alyvos siurblius. Dėl nepakankamo siurblio našumo ir per mažo alyvos slėgio gali atsirasti alkūninio vibracija.
Nėra jokių taisyklių, kada ir kaip modifikuoti variklį. Kiekvienas meistras sprendžia pats – pagal iškeltus tikslus, reikalavimus, “geležies” būklę ir daug kitų sąlygų. Su padidintais tarpais dažniausiai surenkami varikliai, kurie būna ilgą laiką apkrauti. Tai ralis, žiedinės lenktynės. Varikliai ruošiami driftui, drag race lenktynėms dažniausiai surenkami standartiškai, pagal gamintojo numatytas rekomendacijas. Bet dar kartą pasikartosiu – tai nėra kažkokios taisyklės. Kiekvienam atvejui yra atitinkamas sprendimas. NHRA Stock ar Super Stock drag race lanktynese gali būti važiuojama su 0w5 ar 0w10 alyva, tuo tarpų Top Fuel dragsteriai naudoja WT70 klampumą. Tokios pačios lenktynės, bet kardinaliai skirtingos naudojamos alyvos ir varikliai.
Grįžtant prie tarpų. Kada variklis pabertas ant stalo, turint atitinkamus matavimo prietaisus, pritaikant kelias nesudėtingas formules galima apskaičiuoti kokie tarpai gausis surinkus variklį. Galima netgi apskaičiuoti maksimalias ir minimalias ribas. Ką daryti, kai neturite prietaisų arba variklis surinktas. Yra toks dalykas Plastigauge. Youtube rasite pakankamai informacijos kaip jis naudojamas. Su jo pagalba nesunkiai pamatuosite tarpą tarp alkūninio ir indėklų. Tada beliks susirasti variklio techninius duomenis ir sulyginti su gautais rezultatais. Tai tokios tokelės su ta 10W60 alyva ir nestandartiniais varikliais…




Dalintis