JASO – būti ar nebūti?

JASO – būti ar nebūti?

Žinot, pagal kokius požymius galima suprasti, kad artėja pavasaris? Reikia stebėti motociklininkus. Jei jie pradeda neramiai blaškytis, karštligiškai bandydami pabaigti darbus, kuriems galvojo, kad turi visą žiemą, Jei Facebook’e pasipila klausimai, kodėl nesikuria “mocas”, kodėl nusėdo “akumas” ir kur pirkti padangas. Jei visa tai vyksta – vadinasi pavasaris beldžiasi į duris. Ir pas kiekvieną galvoje sukasi klausimas – kur ir kokią alyva pirkti. Motofanui yra du pagrindiniai kriterijai – ant pakuotės tūri būti nupieštas motociklas, idealiausia, tokio tipo, koks vairuojamas ir būtinai turi būti parašyta JASO. Panagrinėkime šiek tiek smulkiau tą JASO….

JASO – Japanese Automotive Standards Organization. JASO yra organizacija, kurianti ir nustatanti standartus. O jei tai standartas – vadinasi jis turi būti aiškiai aprašytas. Žiūrime ką ten rašo:

Aha, turime JASO standartą T 903 2011 metų. JASO atnaujinamas kas 5 metus. Paskutinis yra 2016 metų, bet nuo 2006 iš esmės nesikeičia. Tiksliau, labai nežymiai keičiasi jo neaiškioji dalis. Taigi JASO T903 – kas tai yra, kaip jis gaunamas ir kokie jo reikalavimai.
Pradekim nuo pačių pradžių – visų pirma alyva turi atitikti:
API – SG, SH, SJ, SL, SM, SN
ILSAC – GF-1, GF-2, GF-3
ACEA – A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3
Tokių alyvų lentynose daugiau negu daug. Pereikim prie antro žingsnio – alyvos cheminės bei fizinės savybės:

Lentelėje labai aiškiai aprašyti fiziniai bei cheminiai reikalavimai alyvai. Atmeskime tuos, kur parašyta “Report”, nes jie turi būti standartiniai atitinkamai alyvai. Klampumas turi atitikti SEA J300 standartą – įprastas visoms alyvoms. HTHS rate minimum 2,9. Bet kuri alyva, klampesnė nei xw30 turės didesni nei 2,9 HTHS. Toliau – sulfatinis peleningumas – ne daugiau kaip 1,2. Į šitą reikia atkreipti dėmėsį, ne visos alyvos čia tilps. Einam toliau – nugaravimas pagal NOACK – ne daugiau kaip 20 procentų. Čia paliktas labai didelis rezervas, bet kuri šiuolaikinė alyva atitiks reikalavimą. Foaming Tendency – alyvos putojimas – standartinis testas bet kokiai variklinei alyvai. Shear stability – vėl standartinis reikalavimas visoms alyvoms. Toliau eina alyvos sudėtis ir čia apribotas tik fosforas nuo 800 iki 1200PPM. TIK FOSFORAS. Nėra jokio reikalavimo dėti kokius nors antifrikcinius priedus. Arba nedėti kokių nors “slidima gerinačių” priedų, tokių kaip molibdenas ar panašiai. Tik fosforas, o toliau visiška laisvė. Tai yra oficialus reikalavimas, kurį laisvai rasite online pas Afton, Lubrizol, Infenium ar kitus kompetetingus alyvos kūrėjus. Ne gamintojus ar blendintojus, o būtent kūrėjus, kurie jas kuria ir visam pasauliui diktuoja, kokie standartai ir reikalavimai tūri būti. Taigi, kas iš visos tos lentelės gaunasi? O gaunasi štai kas, kad aš imu bet kokia alyvą Xw30 arba klampesne, su ZDDP tarp 800 ir 1200 PPM ir sulfatiniu peleningumu ne daugiau nei 1,2 ir vsio… vualia – turim alyvą su JASO. Ir netgi apribotas sulfatinio peleningumo, aš be vargo galiu pradėt vardinti: Eneos Sustina 5w30, Mobil esp 5w30, Eurol Turbosyn 10w40, Lukoil Genesis 10w40 ir t.t. Alyvos nieko bendro neturinčios su motociklais telpa po JASO, o Red Line 10w40 su 2100PPM fosfoto ir per dideliu sulfatiniu peleningumu netelpa…. Plio, kosmosas kažkos……. Na OK, Red Line gal per daug anabolinis, tegu bus, kad netelpa. Bet yra daug alyvų kurių nėra JASO sąraše, tiesiog dėl to, kad nepretendavo į jį.
Oficialus sąrašas – http://www.jalos.or.jp/onfile/pdf/4T_EV_LIST.pdf
Visi reikalavimai, kuriuos išnagrinėjom iki dabar – yra standartiniai bet kokioms variklinėms alyvoms. Ir čia nėra nieko bendro su motociklais ar jų šlapiom sankabom. Ir bet kokiu atveju – kiekvienas reikalavimas aiškus kaip 2×2 ir kiekvienas smulkiai aprašytas pagal ASTM. Prie kiekvienos pozicijos lentelėj yra ASTM kodas, pagal kurį galite rasti detalų aprašymą kaip atliekamas matavimas ir ką jis reiškia.
Kas norės smulkiai – https://www.astm.org/Standard/standards-and-publications.html

Tai kur apie motociklus ir jų sankabas? Taigi, jei turim JASO, tai jis dar turi MB, MA. MA1, MA2. O tam, kad alyvai priskirt kažkurį iš jų, reikia atlikti sekančius bandymus:

  • Dynamic Friction Index (DFI) – Is a measurement of how power is transferred while being operated under slipping conditions or in other words, how the clutch feels as it is engaged when already spinning.
  • Static Friction Index (STI) – A measure of how much torque can be applied to an already fully engaged clutch before slipping occurs.
  • Stop Time Index (STI) – A measurement of how much time it takes for the clutch to engage when the lever is released

Ir pagal gautus rezultatus galim suskirstyti į MB ir MA


Su metodų pavadinimais kaip ir aišku. Su skaitmenimis irgi. Bet aš turiu kelis klausimus. Pirma – ką tie skaičiai reiškia? Kas čia per mato vienetas? Metrai į kvadratą? Kubiniai kilogramai? Litrai per sekundę? Antras – kur aprašytas matavimo metodas su visom smulkmenom? Kaip jis atliekamas, kas matuojama, ir kuo matuojama. Trečias, kodėl motociklams neturintiems šlapios sankabos arba ATV su variatoriais vistiek reikalaujama JASO?
Ir pabaigai – aš turiu įtarimą, ganėtinai pagrįstą, kad jei atmetus fosforo ir sulfatinio peleningumo reikalavimus, kurie nieko bendro neturi su šlapia sankaba, paėmus bet kokią alyvą klampesnę nei Xw30 – ji tilps į vieną iš JASO standartų. Nors ir neaišku kas ten matuojama ir kaip.
Ir pabaigai – kaip iššifruojamas kodas prie MA . Pvz

M033MOT111
M – reiškia motorcycle
033 – šalies kodas
MOT – kompanijos kodas, šiuo atveju Motul
111 – paskutiniai trys skaičiai – produkto kodas

Na, tai va tai šitaip va ir va kaip dabar …….


Dalintis