Klausimas

Klausimas

Turbūt ne kartą matėte, kad cilindro paviršius nėra lygus ir spindintis kaip veidrodis. Jis atrodo kaip neapdirbtas, po tekinimo ar gręžimo , atrodo kažkoks neužbaigtas…. Iš tikrųjų taip nėra, kas susidūręs artimiau su variklių remontais, tas žino, kad taip padaryta specialiai ir tai vadinama cilindro honu, o procesas vadinamas cilindro honingavimu. Honing – išvertus iš anglų kalbos reiškia – šlifavimas. Kam to reikia? Tam, kad išlaikyti alyvą tarp cilindro paviršiaus, žiedų ir stūmoklio.

Automatinis honingavimo procesas


Poreikis honinguoti cilindro paviršių atsirado tada, kai stūmokliai juose pradėjo judėti taip greitai, kad tepimo nepakako, alyvą neišsilaikydavo tarp cilindro ir stūmoklio, ko pasekoje stipriai padidėjo susidėvėjimas ir sumažėjo variklio resursas.
Pirmieji honingavimai buvo ganėtinai grubūs, todėl po tokio apdirbimo reikėjo stūmoklio ir žiedų prisidirbimo prie paviršiaus. Liaudyje tai vadinama “apkatkė”. Po to buvo pradėta cilindrus apdirbinėti kelis kartus skirtingo šiurkštumo honais, ko pasekoje buvo gaunamas toks cilindro paviršius, kuri jau nereikalauja vadinamos “apkatkės”

Cilindro hono efektyvumą nusako Eboto kreive – Abbott-Firestone curve.

Svarbu yra viskas ir viskas turi savo matavimus bei normas. Jei grioveliai bus per platūs, ar per gilūs – alyva juose “paskęs” ir nebus reikiamo tepimo. Jei griovelių bus per daug ar per mažai, tai irgi bus negerai, nes efektyviam darbui užtikrinti cilindro atraminis paviršius turi sudaryti 60 – 80 procentų nuo bendro cilindro paviršiaus. Netgi griovelių kampas negali būti bet koks. Jei kampas bus per didelis – bus alyvos deginimas, nes alyvą lengvai pateks į degimo kamerą dideliais kiekiais. Jei kampas bus per mažas – bus alyvos “badavimas”, ko pasekoje tepimas bus nepakankamas. Alyvos turi būti nei per daug, nei per mažai.

Youtube platybėje pilna vaizdinės medžiagos, kaip pasidaryti cilindro honingą namų sąlygomis. Tikrai manote, kad garaže pas Slavką su “drėle” ir su šepečiu klozetui valyti galima padaryti kokybišką honą? Subraižyti paviršių – galima. Padaryti honigavimą – ne.

Kažkada labai seniai, kai Lietuvos keliuose važinėjo visokie Gaz, Maz ir Kamaz, iš senų vairuotojų esu girdėjęs tokį posakį:” prieš “mirtį” geriau traukt pradėjo”. Aš tik visai neseniai sužinojau, kad tas posakis turi pagrindo egzistuoti. Pasirodo prieš pat “nusibaigiant” honui yra toks šalutinis poveikis, kad šiek tiek padidėja alyvos deginimas, bet trumpam pagerėja variklio darbas ir trauka. Bet po to staigiai viskas pablogėja geometrine progresija…
Taigi, kai jau išsiaiškinome ant kiek preciziškas ir svarbus yra variklio cilindro honas, pagaliau galiu užduoti tą klausimą. O jį adresuosiu visiems tiems tribologijos stebuklų siūlytojams. Stebuklų, kurie priaugina metalus ir viską padengia keramikom. Klausimas skambėtu maždaug taip – kaip tas Jūsų stebuklas supranta, kur jam tas keramikas reikia daryt o kur nereikia? Nes jeigu ir yra vietų variklyje, kur kažkoks įsikišimas galbūt kažkiek pagelbėtu, tai prie cilindro hono lysti griežtai draudžiama…. Tai va toks klausimas kamuoja mane šį vakarą.

Dalintis